زندگی نامه ی ریس پوهنتون غزنی

زندگی­ نامه ­ی پوهنوال محمد بایر درمل، رئیس پوهنتون غزني:

محترم پوهنوال محمد بایر درمل فرزند منصور درمل، نواسه­ ی حاجی ساون مستوفی در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی در قریه­ ی لایقِ ولسوالی قره­ باغِ ولایت غزنی در یک خانواده­ ی متدین دیده  به جهان گشود. وی درسال ۱۳۷۱ از لیسه ­ی عالی سلطان محمود غزنوی واقع ولسوالی قره باغ  فارغ گردیده، در سال ۱۳۷۳ پس از سپری نمودن آزمون کانکور به پوهنحي علوم وترنری پوهنتون ننگرهار راه یافت. در سال ۱۳۷۹ از پوهنحي نام­برده فارغ گردید و در همین سال  شامل  کادر علمی آن پوهنحي گردید. پوهنوال درمل در سال ۱۳۸۶ عازم کشور هندوستان گردید و در سال ۱۳۸۸  هـ ش از پوهنتون وترنری کارناتکا کالج وترنری بنگلور سند ماستری خویش را در رشته ­ی فارمکولوژی وترنری و زهر شناسی به دست آورد. وی افزون بر این، سند تحصیلی دیگری را نیز در بخش مصونیت مواد غذایی با منشا حیوانی از کشور جاپان به دست آورده است.

 پوهنوال درمل در حدود بیست سال از عمر خویش را صرف خدمت در بخش­های اکادمیک نموده، در کنار وظیفه­ ی مقدس تدریس، در بخش­های زیر نیز ایفای وظیفه نموده است:

 مدیریت عمومی تعلیم و تربیه ­ی پوهنتون ننگرهار، سرپرست معاونیت  امور محصلان، معاونيت امور علمی پوهنتون ننگرهار، آمریت تحقیقات علمی پوهنتون ننگرهار،  عضو و منشی شورای علمی پوهنتون ننگرهار، عضو نخستین کميته ­ی پلان استراتیژیک پوهنتون ننگرهار و رئیس کميته ­ی برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد پوهنتون ننگرهار.

علاوه بر این، پوهنوال درمل هم­کاری با مؤسسات و نهادهای  بین المللی؛ مانند ریلیف اينترنشنال، آدیانیو، سازمان جهانی صحی، پروگرام تحقیقی کاسکيد اتحادیه اروپا در بخش پالیسی سازی و تحقیق را نیز در کارنامه دارد.

پوهنوال محمد بایر درمل در سال  ۱۳۹۵، بر اساس لزوم دید مقامات صالحه­ ی ذی­صلاح و حکم نمبر (۱۱۵۵) مورخ  ۱۹/۴/۹۵ مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث رئیس پوهنتون غزنی تقرر یافت که تا اکنون هم­چنان این مسوولیت را بر عهده دارد.

محترم درمل در برنامه­های گوناگون علمی و تحقیقی در کشورهای هندوستان، سریلانکا، جاپان، ایالات متحده­ی امریکا، امارات متحده­ی عربی و چین اشتراک نموده است. او تا کنون در حدود بیست اثر تحقیقی نگاشته است که برخی منتشر شده و برخی اقبال نشر نیافته است؛ از جمله نُه عنوان اثر علمی-تحقیقی وی در ژونال­های معتبر بین ­المللی به چاپ رسیده اند.

پوهنوال درمل افتخار دریافت جایزه­ی ساينس دان جوان را از کشور هندوستان نیز در کارنامه دارد که بر اساس آن  عضویت دایمی انجمن فارمکولوژی و زهر شناسی وترنری هندوستان را به دست آورد. وی همچنان عضویت رضا کارانه­ی گروه ژورنال­های دیوید را دارد. تازه ­ترین اثر وی کتابی است با عنوان «فارمکولوژی وترنری» که آماده ­ی چاپ است.

درمل در سطح کشور در حدود ۲۰۰ برنامه­ ی رادیویی مسلکی را ثبت نموده در بیشتر از ده برنامه­ ی علمی و مسلکی اشتراک نموده است.

نامبرده به پاس خدمات شایسته­ ی خویش از سوی مجلس سنا، مقام ولایت غزنی، شورای ولایتی غزنی و معاونیت مقام ولایت غزنی تقدیر گردیده، از جانب  ریاست عمومی هلال احمر، اداره­ ی محیط زیست، وزارت تحصیلات عالی، پوهنتون ننگرهار، پوهنتون کابل،  پوهنتون تحنیکی و انجنیری غزنی، پوهنتون پکتیکا و چندین نهاد مدنی مورد تحسین قرار گرفته است.