دیپارتمنت فارسی دری

2. دیپارتمنت فارسی دری

2. 1. زندگینامه آمر دیپارتمنت:                                                   

پوهنیار علی­اکبر زاولی در 24 حوت سال 1367 خورشیدی در ولایت غزنی دیده به جهان گشود. دوره­ی ابتداییه، متوسطه و لیسه را در لیسه­ی امام قایم بکاول به پایان رسانیده پس از سپری نمودن آزمون کانکور در سال 1387 خورشیدی به رشته­ی مورد علاقه­اش( زبان و ادبیات فارسی دری) در دانشکده­ی زبان و ادبیات دانشگاه کابل راه یافت، و سرانجام در سال 1391 مدرک کارشناسی­اش  را به دست آورد. زاولی در سال 1393 در آزمون راهیابی به مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی­دری دانشگاه کابل اشتراک کرد و به این مقطع راه یافت. وی در سال 1394 مدرک کارشناسی ارشدش را نیز در رشته­ی ادبیات فارسی به دست آورد. پوهنیار زاولی در نخستین سال­های ورودش به دانشگاه کابل به سرودن شعر( جادویی که وی را تا دیپارتمنت فارسی دانشگاه کابل کشانیده بود) آغاز کرد. بعدها عضو انجمن ادبی پردیس شد و در دو جشنواره­ی بزرگ شعری، مقام نخست آورد. زاولی از بنیان­گذاران انجمن ادبی «شعر دانشگاه» است که اکنون یکی ازخوش­نام­ترین و مؤثرترین انجمن­های ادبی در سطح کشور است.

پوهنیار علی اکبر زاولی در سال 1395 خورشیدی پس از سپری نمودن آزمون رقابتی بست کادر علمی دیپارتمنت فارسی­دری دانشکده­ی زبان وادبیات دانشگاه غزنی، عضو کادر علمی این دانشگاه شده در کنار رسالت بزرگ تدریس، سرپرستی آمریت دیپارتمنت فارسی را نیز بر عهده گرفت که تا کنون هم­چنان دست اندر کار این مسوولیت است. افزون بر این، ایشان از اثر پیشنهاد هیات رهبری پوهنتون غزنی و منظوری مقام محترم وزارت تحصیلات عالی به عنوان مسول برنامه های شبانه پوهنحی تعلیم و تربیه پوهنتون غزنی تعین گردیده است.  زاولی تا کنون دو اثر تحقیقی زیر عنوان­های « داستان نویسان معاصر غزنی» و « خرد در دیوان ناصر خسرو بلخی» نگاشته است. افزون بر این، وی چندین مقاله نیز نوشته است که تا کنون اقبال چاپ نیافته است. زاولی اکنون عضو انجمن ادبی «خانه­ی خیام» است و چند قطعه غزلش در مجموعه­ی «عبور از سنگ»، که مجموعه­ی شعری اعضای خانه­ی خیام است، به چاپ رسیده است.

2. 2. تاریخچه و وضعیت فعلی دیپارتمنت فارسی دری:

 دیپارتمنت زبان و ادبیات فارسی‌دری دانشگاه غزنی، هم‌زمان با ایجاد این دانشگاه در سال1387 به عنوان یکی از دیپارتمنت‌های اساسی در چهارچوب دانشکده‌ی تعلیم و تربیه‌ ایجاد و تأسیس گردید. این دیپارتمنت چندین سال به عنوان یکی از دیپارتمنت‌های این دانشکده‌ فعالیت‌های مؤثری انجام داد. با ایجاد دانشکده‌ی زبان و ادبیاتِ دانشگاه غزنی در سال 1393، این دیپارتمنت از بدنه‌ی دانشکده‌ی تعلیم و تربیه جدا شده، به عنوان یکی از چهار دیپارتمنت دانشکده‌ی زبان و ادبیات به فعالیت خویش ادامه داد. این دیپارتمنت هر سال پذیرای صدها دانشجویی است که از طریق آزمون کانکور، در بخش‌های روزانه و شبانه، جذب می‌گردند. این دیپارتمنت اکنون چهار صنف در بخش روزانه و چهار صنف در بخش شبانه زیر پوشش دارد. دستاورد بسیار مهم این دیپارتمنت اعزام استادان دیپارتمنت جهت تحصیل در مقطع‌ دکتورا به کشورهای بیرونی است. اکنون سه تن از استادان این دیپارتمنت مصروف تحصیل در مقطع دکتورا در کشور ایران هستند. دیپارتمنت فارسی‌دری به عنوان یکی از رشته‌های پایه‌یی و مورد نیاز، در کنار دیپارتمنت‌ها و دانشکده‌های دیگر، در باروری و انکشاف کمی و کیفی دانشگاه غزنی نقشی به‌سزا داشته است. دیپارتمنت فارسی‌دری اکنون با داشتن 177 تن دانش‌جو و 4 تن استاد در راستای تربیه‌ی کادرهای متخصص و مسلکی در بخش‌های روزانه و شبانه، فعالیت دارد.

2. 3. شهرت اعضای کادر علمی دیپارتمنت فارسی دری:

دیپارتمنت

شماره

نام و تخلص

نام پدر

درجه­ی تحصیل

رتبه­ی علمی

ملاحظات

دیپارتمنت فارسی دری

1

نعمت الله فریسا

محمد جواد

مصروف تحصیل در مقطع دکتورا

پوهنیار

 

2

محمد یاسین آسی

حسین علی

مصروف تحصیل در مقطع دکتورا

پوهنیار

 

3

محمدضیا رجایی

علی جمعه

مصروف تحصیل در مقطع دکتورا

پوهنیار

 

4

علی اکبر زاولی

غلام سخی

ماستر

پوهنیار

سرپرست دیپارتمنت دری

 

 

 

 

 

در حال استخدام

 

 

 

 

 

در حال استخدام

 

 

 

 

 

در حال استخدام

 

 

2. 4. اهداف دیپارتمنت زبان و ادبیات فارسی‌دری:

بی‌تردید، همه می‌دانیم که زبان و ادبیات یک ملت هویت آن و از عناصر عمده‌ی فرهنگی آن به شمار می‌آید. زبان و ادبیات فارسی‌دری از غنی‌ترین و اصیل‌ترین زبان‌ها و حوزه‌های فرهنگی جهان( چه از لحاظ محتوایی و چه شکلی) است. این ادعا را علاقه‌مندی های مفرط ملت‌های دیگر به زبان و ادبیات ما، و نیز، جایگاه ویژه‌ی بزرگانی مانند مولانا، سعدی، فردوسی، حافظ، ابوعلی‌سینا و صدها دانشمند دیگر این حوزه‌ی فرهنگی در نزد آنان، مهر تأیید می‌گذارد.

بنابر این، دیپارتمنت زبان و ادبیات فارسی‌دری، به عنوان یکی از عناصر کوچک حوزه‌ی بزرگ فرهنگی زبان و ادب فارسی، از آغاز تأسیس فعالیت‌های مؤثر و هدف‌مند در جهت شگوفایی ادب فارسی انجام داده، در آینده نیز، در حد توان و ظرفیت خویش، در پاس‌داری از این میراث بزرگ و ارزش‌مند و فراهم‌سازی زمینه‌ی مطرح شدن بیش‌تر آن در جهان متعهد باقی خواهد ماند. زبان، ادبیات و فرهنگ به عنوان هویت ملی و زیربنای همه­ی امورات زندگی اجتماعی پذیرفته شود و در راستای فراهم­سازی زمینه­ی انکشاف و پیشرفت آن گام­های استوار و هدف­مند برداشته شود. شرایط تعامل و هم­سویی با دیگر حوزه­های زبانی و فرهنگی فراهم گردیده داد و ستد مثبت صورت گیرد. بنا بر این، اهداف اساسی دیپارتمنت فارسی­دری به گونه­ی زیر خلاصه می­گردد:

- تربیه­ی کادرها و آموزگاران جوان، متعهد و آگاه جهت پاسبانی از ارزش­های ادبی و فرهنگی کشور و تدریس در مکاتب.

- انجام پژوهش­های تخصصی با معیارهای نوین جهانی در پرتو غنای گسترده­ی زبان و فرهنگ فارسی­دری.

- فراهم­سازی نصاب تحصیلی متوازن و کارا برای دانشجویان.

- راه­اندازی سیمینارهای تخصصی راجع به تاریخ ادبیات و شاعران و نویسندگان حوزه­ی زبان و ادب فارسی.

- فراهم­سازی محیط و زمینه­ی سالم برای دانشجویان.

2. 5. دیدگاه و ماموریت دیپارتمنت فارسی دری:

2. 5. 1. دیدگاه

ارتقای دیپارتمنت فارسی­دری پوهنحی زبان و ادبیات پوهنتون غزنی به یک نهاد معتبر و شناخته شده­ی ملی و بین­المللی در زمینه­ی تربیه­ی کادرهای متخصص و هم­سویه با کشورهای همسایه و هم­چنان تربیه­ی فارغ­التحصیلان مجرب و ورزیده در عرصه­های گوناگون، به همکاری پوهنحی زبان و ادبیات و پوهنتون غزنی.

2. 5. 2. مأموریت

دیپارتمنت فارسی­دری پوهنحی زبان و ادبیات پوهنتون غزنی یک نهاد علمی و اکادمیک بوده که همه ساله دانشجویان زیادی را  در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی آموزش می­دهد. هم­چنان این دیپارتمنت مسوولیت تربیه­ی کارشناسان و تدریس­کنندگان را در عرصه­ی ادب­شناسی، ویراستاری، پژوهش، آفرینش آثار ادبی و هنری و مشاوران در امور فرهنگی و نشراتی وزارت­خانه­ها و نهادهای دیگر دولتی بر عهده دارد.هم­چنان دیپارتمنت فارسی­دری سهمی فعال و مؤثر در عرصه­ی آفرینش آثار، پژوهش­های معیاری و تولید دانش نو خواهد داشت.

2. 6. نقاط قوت

- سه تن از استادان این دیپارتمنت مصروف تحصیل در مقطع دکتورا در کشور ایران اند؛ بدین ترتیب چند سال بعد این دیپارتمنت دارای سه تن استاد به سویه­ی دکتورا خواهد بود. در ضمن، چهار تن استاد دیگر این دیپارتمنت که سه تن آنان در حال استخدام اند،  مدرک کارشناسی ارشد(ماستری) دارند.

- استادان این دیپارتمنت با تکنالوژی معاصر و معیارهای پژوهش و  تحقیق نوین آشنا بوده تا کنون چندین مقاله­ی علمی تحویل نشریه­های معتبر علمی داده اند.

- فراهم بودن شرایط و زمینه­ی متوقع همکاری و روابط دوستانه در سطح دیپارتمنت و دانشکده.

- راه­اندازی سیمینارهای تخصصی علمی، ادبی و فرهنگی در سطح دانشگاه و حوزه­ی ولایتی با همکاری دانشجویان.

2. 7. نقاط ضعف، موانع و چالش‌ها

 دیپارتمنت فارسی‌دری در کنار امتیازها و دستاوردهای بزرگ، با چالش‌های زیرین دست و گریبان است:

۱. نداشتن کتابخانه‌یی معیاری برای استادان و دانش‌جویان

۲. نداشتن صنف‌های درسی معیاری و اتاق‌های اداری

۳. نبود سیستم منظم انترنتی و برقی

4. فراهم نبودن زمینه­ی کاری برای فارغ­التحصیلان این دیپارتمنت

5. نبود سیستم یا نصاب تحصیلی(کریکولم) منظم و کارا برای دانشجویان